Märklin HO

Model Railway

 

Ooit het plan gehad om een model spoorbaan te bouwen? Dan rijst de vraag, "Waar laat ik zo'n baan?" al snel. Bij mij was dat een aardig probleem, alles had ik al behalve een plek ervoor. De zolder was eigenlijk de enige oplossing en een opklapbare baan zou best kunnen.

Het plan was om een rangeer plaat te maken met daarop alle rijtuigen en een aankoppeling naar de baan als deze is gezakt.

Did you ever had the plan to build a model railway? The first question could be, "Where to built it ?". In my case this was a big problem. The only space available was on the attic and with a fold up track it could be perfect.

The plan was to create a stash plate with all the trains and a track lock to the main plate when lowered.



HET PLANNEN - THE PLANNING

Hiernaast in grote lijnen, de opstelling van beide delen, het rangeer plateau onder en de baan opgeklapt of neer gezet.

Here a drawing of how the stash plate and the main track are related.

De planning was net zo leuk als het bouwen zelf. Hiernaast de tekening die ik elke keer bijhield i.v.m. veranderingen. De stroomkringen zijn ook goed te zien. Er kunnen in totaal vijf rijtuigen op de baan, waarvan drie rijdend.

The planning of it all was allmost as much fun as the building itself. Here the main drawing that was used during build. Five trains can be on the track at ones ( three driving).

TREINSTEL OPSLAG - STASHING TRAINS

Onder de Baan staan op een plateau acht rijstellen opgesteld. Die hoef ik dus niet steeds op te ruimen. De rail die omhoog gaat is aangekoppeld op de baan.

Below the main railroad, eight trains are stashed on the stash plate. so I don't have to put them away. The track going up is connected to the main track.

Als het bord omlaag komt valt het rechter witte blok op paspennen in het blok tussen de stalen beugel. Dit koppelt de baan met het rangeerplateau.

When I lower de railway track, the right white block is positioned to the left white block, by pins. This part connects the stash plate to the railway plate.

Hiernaast de sturing van het rangeerplateau. Een contactrol, 10 relais en de nodige travo. Er is een PC op aan te sluiten !

To make it possible to get a train on the track, here is the control unit. Connection to a PC is possible !

DE BAAN - MAIN TRACK

Hiernaast zijn enkele fasen van de bouw te zien. Na het ophangen van de rangeer plaat ben ik aan de baan gaan werken beginnend bij de koppeling naar de rangeerplaat.

Right after placing the stash plate, I started working on the main tracks. These pictures might give you an idea about the creation of it.

 

De hoogte verschillen zijn minimaal en uit dezelfde plaat. De Marklin M-rails is direct op het gras gemonteerd.

The differences in heights are minimum and cut out of the main plate. The Marklin M-rails is mounted on the grass.

Om nou de rest maar over te slaan, hier het resultaat tot nu toe. Het enige wat rest zijn details, oftewel, hier nog een koetje en daar nog een plantje.

To leave the rest of it, here is the result till now. At this time I'm putting a cow here and a tree there. 


ENKELE DETAILS - SOME DETAILS

En ja hoor, de koetjes. Hollandser kan het niet. De brug is trouwens ook terug te vinden in Nederland.

There they are, real Dutch cows. The bridge can also be found in Holland.

In een echt Engels dorpje lopen een paar dronkenlappen. En waar komen ze vandaan ? Uit de pub misschien!

  An English village with people going home from the pub, I think !

 

De Duitse zijde van de baan. Seinhuis, loodsen en een landhuis op de achtergrond.

The German side of the scenery. A signal box, sheds and a country house in the background.

 

 

De tankwagen rijdt niet meer. Versnellingsbak in de soep. Hadden ze 'm maar bijtijds moeten vervangen!

The truck has broken down. The gearbox has given up. Time to waste it?

 


MEER FOTO'S - MORE PICTURES

Klik op ze voor een vergroting                    Click for enlargement

 

t Bekijk de video's hier onder. 

t

t Checkout the video's below


In de toekomst zullen er nog meer foto's en tekeningen bij komen. 

In the future, pictures and drawings will be added.

SCUMARI TEC 1998-2009